5 manieren om te vertragen

5 manieren om te vertragen (en meer te bereiken)

“Ik kom zo, nog even… doen!” Hoe vaak ik dat wel niet heb geroepen om vervolgens nog een uur bezig te zijn. Vaak genoeg vroeg ik me af waarom er toch niet méér uren in een dag zaten. En vond ik van mezelf dat ik  ‘Ja, veel ballen in de lucht had’ en ‘Nee, niet zo moest zeuren en gewoon een tandje erbij kon zetten’.

Misschien herken je er iets in.

Nog steeds ben ik iemand die houdt van hard werken. Of, zoals ik het tegenwoordig zelf liever noem, ´lekker bezig zijn´. In woorden een klein verschil in uitwerking een grote impact, ervaar ik inmiddels.

Wat zou er gebeuren als je het wat rustiger aan deed?

“Oh, maar dat doe ik ook wel hoor”, antwoordde ik altijd braaf. En ik geloofde het ook écht – nou jou – wilde het geloven… Laten we zeggen dat een struisvogel jaloers op me zou zijn geweest. Want, al zat ik dan misschien rustig (en redelijk futloos) in de bank, mijn hoofd draaide nog steeds overuren.

Pas toen ik écht bij de vraag ´wat zou er gebeuren als je het wat rustiger aan deed´ ging stilstaan, werd er meer duidelijk. Vanaf dat punt ging ik andere keuzes maken. Keuzes die me rust brachten én waardoor ik juist méér gedaan kreeg.

Had iemand me dat niet eerder kunnen vertellen?

In dit artikel deel ik 5 manieren om te vertragen die je kunnen ondersteunen. Om van druk en overweldigd naar tijd en aandacht besteden aan wat je écht belangrijk vindt te gaan.

Klaar voor?

5 manieren om te vertragen

1. Vaak ben je te bang. Herken en draai om.

Net schreef ik dat er meer duidelijk werd toen ik ging stilstaan bij de vraag ‘wat zou er gebeuren als…’ Bij het beantwoorden ervan kwamen er al snel bepaalde overtuigingen naar boven.

Zoals: “Hoe kun je nu bereiken wat je wilt, als je niet meer je best doet”. Ik zag het als mijn schuld en onbekwaamheid als ik niet alles af kreeg wat er van me verwacht werd. Of wat ik van mezelf verwachtte.

Stuk voor stuk bleken het overtuigingen die voortkwamen uit angst en schaarste. Je herkent ze aan hun ‘niet genoeg’ karakter.

Om er een paar te noemen:

Er is niet genoeg tijd.

Er is niet genoeg geld.

Ik ben niet goed genoeg of kan het niet goed genoeg.

Ik heb niet genoeg kennis of ervaring.

Ben niet sterk genoeg…

Vaak bu’j te bang zeggen ze in de Achterhoek waar ik veel survivalruns loop, oftewel, vaak ben je te bang. Wanneer je je mindset verlegt van angst naar ‘er is/je hebt/ je bent genoeg, zul je merken dat je minder hard hoeft te pushen.

Hoe kun je die shift maken?

De 1ste van de 5 manieren om te vertragen is om stil te staan bij welke ‘niet genoegs’ achter jouw drukte schuilen. Wanneer je dit helder hebt, kijk en ervaar wat jou triggert.

Bedenk wat er al wél is. Wat je al wél hebt en wat er kan ontstaan als er wél genoeg …. is.

Er zal echter altijd iemand zijn die succesvoller lijkt in het (bedrijfs)leven en er zullen altijd mensen zijn die bepaalde verwachtingen van jou hebben. Wil je iets graag bereiken? Doe het in het juiste tempo voor jou. Check regelmatig in wat écht belangrijk is voor jou. Welke ervaringen jij wil hebben en welke keuzes daaraan bijdragen, zodat je jezelf niet uitput.

2. Tijdblokken

Ken je dat gevoel? Dat je even helemaal in focus zit. Dat je de tijd en omgeving om je heen haast vergeet. Ongelooflijk wat je op zo’n moment voor elkaar krijgt.

In plaats van afwachten tot dat moment magisch tot je komt, schep de voorwaarden ervoor.

De afgelopen jaren las ik veel boeken over o.a. productiviteit, focus, perfectionisme en aandacht. Daarin staan heel veel tips en adviezen. Wat me daaruit het meest bijbleef was het maken van tijdsblokken waarbij je jezelf slechts 1 taak geeft en daar al je aandacht aan geeft.

Waar ik vroeger trots in mijn motivatie bij mijn CV schreef ´goed in multitasken´, weet ik inmiddels dat het één grote valkuil is. Ons brein kan helemaal niet goed multitasken.

Wist je dat het schakelen tussen slechts 2 taken zorgt dat we 40% meer tijd nodig hebben om beide taken te volbrengen.

40%

40% die je dus kan OVERHOUDEN aan tijd, als je beter leert focussen.

Waar wordt jij het meest door afgeleid?
Hoogstwaarschijnlijk je telefoon, mail en die collega die snel even een vraagje heeft.

Verwijder afleidingen. Leg je telefoon uit het zicht en zet hem op stil. Sluit onnodige tabbladen. Zet meldingen uit. Is je taak niet ‘mail beantwoorden’, sluit dan ook je mailbox.

En voor je collega? Ducktape…

…Of, wellicht een beter idee, maak heldere afspraken met jezelf en elkaar. Wanneer kan er wel of niet gestoord worden? Wat als de vraag toch wat groter blijkt?

Persoonlijk vind ik het fijn om ook een tijdsduur aan mijn taak te koppelen. Er zijn (zeldzame) dagen dat ik me ’s ochtends op een taak kan storten om er vol focus een dag aan te werken. Maar op de dagen dat de focusmode onderin de koffiepot blijft plakken, plan ik tijdsblokken. Afhankelijk van de taak varieert zo’n blok tussen de 20 en 60 minuten, gevolgd door een korte pauze.

Verleidelijk om in die pauze je telefoon erbij te pakken. Probeer dit echter niet te doen en kies in plaats daarvan om voor jezelf te zorgen. Haal een glas water of kop thee. Doe wat rekoefeningen of kom op een andere manier in beweging. Je brein krijgt zo weer ruimte om daarna weer verder te kunnen.

3. Kies voor taken die je af kan maken

Wat is het allerfijnste aan een to-do lijstje? Naast het overzicht dat het je geeft?

Je kan er dingen van afstrepen!

Dat gevoel wanneer je een taak af hebt. Het geeft ons vaak energie én het vertrouwen dat we iets af kunnen krijgen. Toch schrijven we vaak nog te grote doelen op dat lijstje. Of taken die we onmogelijk in de door ons gestelde tijd af kunnen krijgen. In zijn boek ‘Busy’ van Tony Crabbe refereert naar een fenomeen uit de psychologie genaamd Planning fallancy: We overschatten wat we kunnen doen.

Jij bent dus niet de enigste, het is menselijk.

Vaak omvat onze to-do lijst containertaken: van huis schoonmaken tot marketing, administratie of wat die collega net heeft aangedragen.

Vaak omvangrijke taken die je mogelijk niet in één keer kan doen. Breek deze op in deeltaken die je wel kan afmaken en die bijdragen in het behalen van je grotere taak. Ook dan zul je ze wellicht niet allemaal volbrengen, echter je zal er meer afkrijgen en kunnen afstrepen. En dat geeft een veel voldaner gevoel aan het eind van de dag.

4. Beperk social media

Bijna voor de hand liggend, maar ik noem hem toch… Hoe minder je op social media zit, hoe meer je gedaan krijgt.

Het checken van telefoon (en mail) maakt dopamine en endorfine vrij in ons brein. Het geeft ons een meteen bevrediging, dat is wat het o.a. zo verleidelijk voor ons maakt. Maar social media kan ook het gevoel triggeren dat je nog meer ‘moet’.

Die vriendin die zo’n lekker productieve dag @the office heeft, die naar het lijkt succesvolle ondernemer… Het kan letterlijk vanalles zijn. Zoals ik bij het eerste punt al noemde, is het goed om eens stil te staan bij jouw triggers.

Zo volgde ik in de begin jaren van mijn vorige bedrijf LoveFitFood allerlei social media accounts die met palmboom en zwembadfoto’s me vertelden dat ik met 3 eenvoudige stappen een 6-cijferige business kon bouwen. Op een bepaald moment merkte ik dat ze me niet motiveerden, maar mijn angst triggerden. Ik koos ervoor ze te ontvolgen en op mijn eigen koers te vertrouwen. Twee gepubliceerde boeken waren het gevolg.

Tuurlijk heeft social media ook mooie kanten. Ook ik geniet van kattenvideo’s, inspirerende mensen en  posts van de mensen waarom ik geef.

Wees je echter bewust wat inspireert en wat angstig, jaloers, verdrietig of onrustig maakt.

Beperk je online tijd en FOCUS op het juiste doen voor jou. Niet op het achterna rennen van andere mensen.

5. Herken ‘the dark side’

Die dagen van focus waar ik het eerder over had? Die kunnen ook andersom plaatsvinden. Sommige dagen krijg je gewoon niks uit je handen. Geef jezelf op dergelijke dagen toestemming om niet door te pushen, maar je op compleet iets anders te richten.

Dit ‘5 manieren om te vertragen’ artikel stond gisteren al op mijn planning. Ik ging ervoor zitten, begon met schrijven, maar kreeg de flow maar niet te pakken. Dan maar verder aan mijn tweede taak, mijn website aanpassen. Na 1 uur en 33 minuten werkte wat ik wilde nog niet en kreeg ik neigingen mijn laptop weg te smijten arghhhh. En natuurlijk stoot ik ook nog een glas water om. Het was tijd voor een vrije dag.

Gelukkig herken ik steeds beter dat ik op dit soort dagen beter wat anders kan doen. Dat had ik vroeger beoordeeld als ‘opgeven’ en ‘zwak’. Nu weet ik dat, als ik mezelf de tijd gun om stil te staan bij mijn behoefte op dat moment, ik uiteindelijk veel meer gedaan krijg. Even een wandeling, muziek maken, wat lezen, tekenen of tuinieren en soms ook gewoon een middag vrij.

In het begin kan dat héél ongemakkelijk voelen, echter keer op keer als je eraan toegeeft zal je merken dat je daarna lekkerder kan werken. Blijft een bepaalde taak telkens liggen of komt hij niet uit je handen? Dan zit er waarschijnlijk een ander soort weerstand. Op zo’n moment kun je óf die taak uit handen geven óf bij jezelf of met een coach bekijken wat je tegenhoudt.

Dat vertragen lijkt misschien het minst logische als je iets gedaan wil krijgen, maar het maakt ECHT een verschil.

Raak je gedurende een dag verstrikt? Neem even afstand van je werk en check in bij jezelf: Wat is het volgende dat ik ga doen dat bijdraagt aan wat belangrijk voor me is?

De 5 manieren om te vertragen nog even op een rij

Dus, ervaar je regelmatig drukte en aan het einde van de dag nog steeds geen voldaan gevoel? Probeer deze 5 manieren om te vertragen.

  • Herken wat je als ‘niet genoeg’ ziet en draai het om
  • Maak tijdblokken
  • Maak je taken klein, kleiner, kleinst voor meer voldoening
  • Beperk social media
  • Herken ‘the dark side’ en geef jezelf toestemming achterover te leunen.

Vertragen wordt vaak geassocieerd met stilstaan. Echter, in vertragen zit juist beweging. DOEN kan namelijk ook betekenen: Een half uur wandelen in het bos of voor je uit mijmeren, zodat je daarna opgeladen verder kan met die ene belangrijke taak.

Benieuwd welke manieren jij gaat toepassen om jezelf meer rust en resultaat te gunnen. Of, als je zelf nog andere manieren hebt, laat ze weten in de comments.

Liefs,

Maaike

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.