Niet goed genoeg

Niet goed genoeg? Zo sluit je vrede met jezelf

“Ik heb het gevoel dat ik niet goed genoeg ben”
“Het is nooit goed genoeg”

Herken je dit?

Het gevoel NIET GOED GENOEG te zijn is één van meest voorkomende (valse) overtuigingen van mijn coachees. En, hoewel ik er gelukkig steeds minder vaak en lang last van heb, ook van mezelf. Overigens, iedereen heeft  – bewust of onbewust – bepaalde valse overtuigingen over zichzelf, waarvan ‘niet goed genoeg’ er één van is.

Dat die overtuiging je behoorlijk in de weg staan, was je misschien al achter 😉

Maar hoe verander je dat ‘niet goed genoeg’voelen dan? Hoe kun je meer tevreden naar jezelf kijken? Jezelf OK vinden én meer in jouw leven gaan staan.

Daar duik ik verder in met dit artikel, plus ik geef je 5 praktische tips.

Laat ik beginnen met het debunken van het gevoel niet goed genoeg te zijn.

1. Niet goed genoeg = geen gevoel

Wist je dat wanneer je het gevoel hebt niet goed genoeg te zijn het eigenlijk helemaal geen gevoel is?

Het is een gedachte.
Een perceptie.
GEEN feit.

Misschien hoorde je al eens eerder: Geloof niet alles wat je denkt.
Want die gaat ook hier op.
En dat is fantastisch!

Want, als het een gedachte is, kun je er ook een (of meer) gedachten tegenover plaatsen.
Gedachten die je aanzetten tot andere acties. En die op hun beurt weer bijdragen dat je ook een ander gevoel krijgt.

2. Stop met jezelf saboteren

Als je mijn eBook ‘Slow down, creëer rust in in kop. Actie in je kont en vrijheid in je leven‘ las, leerde je al meer over de rol van je innerlijke saboteur. Ook als het gaat over jezelf NIET GOED GENOEG voelen, komt die saboteur om de hoek. In het kort is het dat (vaak) nare stemmetje in je hoofd dat je van alles wijs maakt over wat je wel/niet kan en wel/niet bent. Met als doel je te beschermen, alleen… het is niet altijd even effectief *understatement*

Misschien zegt je saboteur niet letterlijk tegen je dat je niet goed genoeg bent, maar denk aan dingen als:

Wie zit er nu op jou te wachten.
Dat kan jij écht niet.
Wat ben je ook een lompe sukkel.
Zij hebben het allang voor elkaar, maar jij… 

Die saboteur zal nooit echt weggaan, maar je kan wel een tegenwicht bieden aan al die negatieve b*llsh*t.

Hoe?

Schrijf je saboteur een kopje kleiner!

Komen er gedachten van niet goed genoeg voelen naar boven? Erken allereerst dat ze er zijn. Ze wegduwen of denken, zal enkel een averechts effect hebben.

Pak vervolgens pen en papier en beantwoord voor jezelf onderstaande vragen. Lees je antwoorden daarna nog eens aandachtig door. Merk wat dit lijstje met je doet!

  • Schrijf 3 dingen op die je leuk vindt aan jezelf
  • Schrijf 1 ding op wat je goed doet
  • Schrijf 1 ding op dat je blij maakt
  • Schrijf 1 doel op dat je eerder behaalde
  • Schrijf 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent

3. Oefen zelf-compassie

Het leven kan zwaar zijn.
En, ondanks je beste intenties en effort, gaan er dingen mis. Soms een beetje en soms heel erg.

Hoe reageren we dan vaak als er iets niet lukt of in elkaar stort? Vaak schamen we ons en bekritiseren we onszelf met woorden als:

“Wat de f#$%^$ is er mis met mij?”
“Waarom trek ik dit niet?”

Of we gaan op een missie om onszelf te fixen (want er is toch écht iets niet goed), wat het vaak alleen maar erger maakt.
Hoe harder we emotionele pijn ook uit de weg lijken te gaan, het blijft ons achtervolgen.

In plaats van te vechten of vluchten van pijnlijke emoties en van niet goed genoeg zijn, kan je leren om hier op een gezondere manier mee om te gaan.
Met zelf-compassie en zelfzorg.

Zelf-compassie is:

  • Begripvol zijn voor jezelf als je pijn, angst of falen ervaart of je niet goed of sterk genoeg voelt. Dat jouw gevoelens over deze situatie nu er mogen zijn.
  • Erkennen dat je volmaakt onvolmaakt bent en dat moeilijke dingen in het leven onvermijdelijk zijn.
  • Het niet over-identificeren met je gedachten en gevoelens als het leven niet loopt zoals jij gepland had.
  • Zelf-compassie is ook grenzen aangeven en nee zeggen, tegen anderen én tegen ons eigen niet-helpend of destructief gedrag.

Verandering of tegenslag is al lastig genoeg, begripvol en vriendelijk naar jezelf zijn, maakt het al een stuk makkelijker.

Kristen Neff, onderzoekster, auteur en een expert op het gebied van zelf-compassie ontwikkelde verschillende oefeningen en meditaties rondom zelf-compassie.
Een ervan is de zelf-compassie pauze. Een korte oefening van 5 minuten. Je kan de oefening met haar meedoen via een audio-opname.

Zelfzorg vanuit zelf-compassie

Heb je een slechte conditie, ga je laat naar bed en eet je ongezond, dan heeft dit invloed op hoe je je voelt. Je bent sneller moe, hebt eerder pijntjes en kwaaltjes, bent eerder chagrijnig en kan je slecht concentreren. Vaak zoeken we naar de oplossing om deze symptomen te behandelen?

Stel je eens voor wat het kan opleveren als je iets doet aan het onderliggende probleem?

Goed voor jezelf zorgen, zowel fysiek als mentaal, omdat jij het waard bent en goed zoals je bent, helpt je uiteindelijk ook om je beter te voelen over jezelf.

4. Stop met proberen te voldoen aan andermans verwachtingen.

“Als je anderen altijd voor laat gaan, gaan zij je automatisch zien als iemand die altijd achteraan loopt” – onbekend –

Probeer je vaak mensen te pleasen – waar het mogelijk nóóit goed genoeg voor is –  of aan alle verwachtingen te doen?
Alle ballen maar hoog te houden om uiteindelijk zelf gefrustreerd en uitgeput te zijn?

Hoe anderen over je denken, daar zul je nooit controle over hebben. Dat is hun proces. Net zoals jij je eigen proces hebt. Het enige waar je controle over hebt is je eigen gedrag en gedachten.

Niemand kent jezelf beter dan jij. Alleen jijzelf kan kiezen hoe je leeft. Dus, ga eens bij jezelf na, hoe is dat?

Spreek je uit, zelfs als je stem trilt (hier heb ik zelf jaren op moeten oefenen en soms nog steeds). Uiteraard met respect, wees hartelijk en redelijk, maar sta voor jezelf.

En ja, waarschijnlijk komen er zorgen in je hoofd voorbij wat anderen misschien denken. Laat ze er zijn, maar draai de volumeknop naar beneden en ervaar wat er gebeurt als je je uitspreekt.

Wat je zult ontdekken, is dat meestal niemand beledigd of geïrriteerd zal zijn. En als ze van streek raken, is ook dat vooral HUN eigen proces. Mogelijk hebben ze (onbewust) het gevoel minder macht over je te hebben dan ze tot nu toe gewend waren of ze voelen zich (wederom; vaak onbewust) persoonlijk afgewezen.

Spannend? Snap ik! Blijf je echter proberen te voldoen aan die verwachtingen van anderen en negeer je je eigen behoeftes en waarden? Grote kans dat je vroeg of laat te kampen krijgt met lichamelijke of mentale klachten. Aan jou de keus.

5. Vier je successen

Dit is er eentje die ik écht heb moeten leren:

Vier je successen.

Was het ene project afgerond, ons (met mijn toenmalige bedrijf LoveFitFood) kookboek geschreven en naar de drukker? Het certificaat behaald of de finishlijn aangetikt?

Dan was ik alweer bezig met het volgende.
“Ach, zo bijzonder was het toch niet”.

Hoewel we veel vieren – laatst hoorde ik zelfs over een ‘gender reveal party’ 😳 – doen we dat nauwelijks als het aankomt op onze eigen prestaties. En dat terwijl het super waardevol is!

Het vieren van onze successen helpt ons zelfvertrouwen, veerkracht en gezonde trots te ontwikkelen. Door bewust even stil te staan bij je gedrag, je kwaliteiten, wat nieuw of anders voor je was of waarvan je flow ervaarde, geef je jezelf het bewijs dat je leert en groeit in je leven. Zélfs… als die innerlijke saboteur je misschien iets anders vertelt.

Door stil te staan bij – en het vieren van – successen, inspireren we onszelf bovendien om door te gaan.
En deze ‘win’-momentjes ondersteunen ons op op terug te kijken als het even minder makkelijk gaat.

Vier je successen met bijvoorbeeld een lekker etentje, een cadeautje voor je zelf, een vrije dag, verwenmomentje… wat dan ook.
Bedenk wat, waar, wanneer en met wie je het gaat vieren en geniet ervan!

3 vragen om succes te vieren

Bepaal voor jezelf een wekelijks of maandelijks check-in momentje en beantwoord de volgende vragen:

  • Waar ben je trots op wat je wel of juist niet hebt gedaan de afgelopen periode?
  • Wat voor (schijnbaar) kleine stapjes heb je al gezet naar een groter doel?
  • Waar heb je voor je gevoel een fout gemaakt? Wat heb je geleerd? En waar ben je trots op hoe je ermee omging?

Wat als het (nog niet) helemaal zelf lukt?

Iedereen voelt zich op een bepaald moment wel eens of vaker niet goed genoeg. Heb je echter het gevoel dat je hier regelmatig in vastloopt? Dat het je weerhoudt om de dingen te ondernemen in je leven die je wil ondernemen? Of het je leven blijft domineren? Dan kan coaching of therapie je daarin ondersteunen.

Wat dan het beste past? Het kan soms lastig zijn coaching van therapie te onderscheiden. Toch verschillen ze van elkaar.

Als je in therapie gaat, dan ga je vaak bepaalde onderdelen van je verleden aanpakken of veranderen. Kort gezegd: je gaat iets fiksen. De nadruk ligt hierin meestal op het aanpakken van een klacht of een probleem. Bij coaching werk je vooral in het hier en nu, het is actiegericht naar de toekomst. Waar wil je naar toe? Wat wil je ontwikkelen? Wat is waardevol voor je en hoe ga je dat verwezenlijken?

Natuurlijk, ook daar komt je levensverhaal vast wel eens voorbij, maar we gaan er niks actiefs aan veranderen.

Wil je wat meer ondersteuning, maar twijfel je of coaching of therapie past?

Maak dan een vrijblijvende afspraak voor een kennismaking. Samen kijken we dan naar je vraag om te bepalen wat het beste aansluit.

I’m only human…

De gedachte dat je niet goed genoeg bent zal misschien nooit helemaal weg zijn. Kies je er echter voor je te concentreren op nieuwe en beter aanvoelende gedachten, dan kan je langzaam een andere overtuiging bouwen. Eentje die je wel dient. En weet dat je de keuze hebt om jezelf te accepteren zoals je bent.

Zoals Rag ‘n’ Bone Man zingt: I’m only human”, ik ben maar een mens. Met ups en downs. En ook dat… is goed genoeg.

Liefs,

Maaike


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.