mentale weerbaarheid

Vergroot je mentale weerbaarheid in 4 stappen

Thuis. We gaan er met zijn allen nog wel een tijdje zitten. Hoe zorg je dat je het beste haalt uit deze Corona-periode? Hoe kun je omgaan met alle emoties en gedachten? In dit artikel 4 stappen om  je mentale weerbaarheid te vergroten. Voor nu én de toekomst.

Van afleiding naar actie

Misschien hield je je de afgelopen weken nog bezig met Netflixen, klusjes in huis, beetje sporten, je kinderen iets bijbrengen of wellicht leerde je jezelf (helaas voor de buurvrouw) viool. Inmiddels weten we dat deze Corona-periode wel wat langer gaat duren. Hoe lang weet niemand. En hoe gaan we daar dan mee om? Alleen die onbekendheid geeft veel mensen al stress.

Sommigen liggen ’s nachts wakker in bed. Anderen steken hun kop in het zand en doen of er niks aan het handje is. Dat dit virus ‘iets’ met ons als mens doet, is duidelijk, niet enkel fysiek, maar vooral ook mentaal.

Hoewel je hoofd je wellicht soms iets anders wil laten geloven, biedt deze periode ons ook kansen. Kansen om stil te staan. Te reflecteren. Te leren. Andere keuzes te maken en te focussen op waar we daadwerkelijk controle op hebben. Om je niet te laten LIJDEN door je emoties, gedachten en angsten, maar ermee samen te werken.

En hier uiteindelijk rijker uit te komen.

Mentale weerbaarheid met RAINS

Hoe kan jij je mentale weerbaarheid de komende tijd verder vergroten, zodat je je hoofd koel houdt?

Een techniek om je hierbij te helpen is RAINS, ongeveer 20 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd door Michele McDonald.

RAINS staat voor:

  • RECOGNIZE
  • ACKNOWLEDGE AND ACCEPT
  • INVESTIGATE
  • NON-ATTACHMENT
  • SELF-CARE

RAINS is een oefening om je twijfels, angsten of andere intense emoties en gedachten tegemoet te komen op een constructive manier. Je kunt RAINS gebruiken tijdens een meditatie, als journaling stappen om voor jezelf op te schrijven of door ze in je hoofd te doorlopen wanneer er uitdagende gevoelens opkomen.

Elke keer dat je bereid bent om te vertragen en te herkennen “oh, … dit is angst … dit is gekwetst … dit is oordeel ….” help je jezelf oude gewoonten te de-conditioneren en beter met beperkende zelf-overtuigingen om te gaan.

Zoals Victor Frankle, een overlever van de Holocaust, Neuroloog en psychiater schrijft: “Tussen de stimulus en de respons zit een ruimte, en in deze ruimte ligt onze kracht en onze vrijheid.”

Handig voor nu. Handig voor later.

RECOGNIZE – Herkennen

Welke gedachten en emoties merk je bij jezelf? Merk ze op zonder oordeel en noem ze. Is het boosheid? Frustratie? Verdriet? Of juist blijdschap?

Door onze gedachten en emoties een naam te geven, worden ze tastbaarder. Hierdoor zijn ze makkelijker te hanteren en leer je ze scheiden van andere gedachten en gevoelens.

Ben je jezelf continu aan het afleiden? Merk je dat je het liefst onder een steen gaat liggen of is dat 6-pack wijn na 1 dag alweer op. Het kunnen allemaal manieren zijn om niet naar je gevoel te hoeven. Probeer dan of het je lukt paar tellen stil te staan. Dat kan spannend zijn. Kijk of je iedere dag die momenten iets kan uitbouwen. 3 minuten per dag, kan je al heel veel opleveren. 

Je hoeft écht niet als een ZEN-master te werk te gaan.

Weet dat Angst, in wat voor vorm dan ook (dat kan dus ook boosheid of verdriet  zijn), in deze crisis een normale reactie is op een abnormale situatie.

ACKNOWLEDGE AND ACCEPT – Erken en accepteer

Erken wat je ervaart, voelt en denkt. Accepteer het als de huidige realiteit en sta jezelf toe om begrip te hebben voor jezelf. Het accepteren van onze huidige staat, je gedachten en emoties betekent niet dat we alles accepteren; het betekent alleen maar dat we onze menselijkheid omarmen voor NU op dit specifieke moment.

INVESTIGATE – Onderzoek

Een mooi momentje om je eigen coach te zijn. Sta stil bij je gevoel en gedachten en check in: Wat gebeurt er nu eigenlijk in mij ? Wat wil de meeste aandacht? Hoe ervaar ik dit in mijn lichaam? Of wat geloof ik?

In dit proces kan er mogelijk een oordelend stemmetje naar bovenkomen (stel je niet zo aan, doe niet zo gek, of… jowwww tijd voor wat anders). Adresseer het, echter laat je er niet door weerhouden.

Omarm je innerlijke Sherlock Holmes maar 😉

Wees nieuwsgierig naar jezelf.

Een aantal vragen die uit mijn 2 weken vergroot je mentale weerbaarheid komen en die je verder nog kunnen ondersteunen in dit proces:

  • Wat heb ik nu nodig?
  • Wat kan ik vertrouwen?
  • Welke middelen (intern en extern) zijn nu voor mij beschikbaar?
  • Welke acties kan ik ondernemen om mezelf te helpen?

NON-ATTACHMENT – Niet vastklampen

Je hebt gedachten en emoties, je bent ze niet. Ze maken deel uit van een ervaring die we hebben.

Soms hechten we ons echter zo aan de inhoud en aard van onze gedachten en emoties dat ze steeds groter worden in ons hoofd. Dat ze één met ons zijn. Door ze los te laten, stoppen we met ons ermee te identificeren. En zodra er geen identificatie is, kunnen we ons opnieuw verbinden met onze waarden en onze focus en energie omzetten in een actieplan.

SELF-CARE – Zelfzorg

Echte zelfzorg gaat niet over een massage of champagne drinken bij je chocoladetaart  (Damned… ;P)

Zelfzorg betekent een bewuste keuze maken om acties te ondernemen die de mentale, emotionele en fysieke gezondheid verbeteren.
De sporttrainingen die je nu online volgt, de keuze om gezonder te eten, op tijd te gaan slapen, een nieuwe opleiding te volgen, maar dus ook durven kijken en accepteren van emoties, gedachten en gevoelens. Het is lief zijn voor jezelf. Zeker nu: “Ben je je grootste vriend óf je grootste vijand”.

RAINS is geen “quick fix”-techniek

Soms is de verwachting dat ik (of een andere coach of hulpverlener) iets zeg wat alles gaat oplossen en waardoor het gevoel weg gaat. Er is echter niet 1 advies of 1 ding om hiermee om te gaan. Hiermee omgaan is een lange termijninvestering. Het is het ontwikkelen en toepassen van een sterke set vaardigheden: veranderen hoe je denkt en metaskills ontwikkelen om je bewust te worden van wat je denkt.

Het is niet ‘doe dit’ en het wordt beter.

Wat dit is, is een kans om te leren hoe je met intense emoties en gedachten om kan gaan.

En dat is een proces. Voor iedereen.

2 weken GRATIS: Vergroot je mentale weerbaarheid

Om je verder te ondersteunen in deze periode ontwikkelde ik 2 weken GRATIS : Vergroot je mentale weerbaarheid.
Iedere dag ontvang je een mail die je helpt: 

  • Bewust te worden van je gedachten en gevoelens
  • Strategieën hoe hier mee om te gaan
  • De vertraging van nu in te zetten voor versnelling straks
  • Met tips & tools die bijdragen aan afscheid te nemen van wat niet helpt en toe te passen wat wel helpt.
  • Huiswerkopdrachten en ondersteunende PDF’s om meer zelfkennis, veerkracht en rust te creëren.

Bovendien geef ik iedere week 2 online coachingsgesprekken weg. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.